Buggy
Porsche buggy V6 buggy B1 buggy Other buggy's Buggy models Sandrail
Beetle
Silver speedster Ghost rider 1303 cabrio Multi color bug Other beetles
Other vw's
T3 camper van Other Vw van's
Usa cars
66 El-camino Pontiac firebird Other usa cars
Hot links

Buggy club holland Buggy's from holland Buggy boys Belgium Meyers manx usa JB custum bikes Kever club ZH Ploon beetles Kever pagina.nl VW start pagina Your link here ?


Buggy hystory part one
News 1
I made a brand new lay-out for our home page.There is still a lot of work to do, so not every page has this new lay-out...Still working on the site ...sorry
Buggy history of Schollen

De comeback van de buggy?!
21 Januari 2005 12:00

Vijfendertig jaar geleden waren buggy's hip, evenals hotpants en psychedelisch behang. Henk Schollen sleet zulke fun-karretjes aan trendzoekers als kaarsen aan een nonnenklooster. Onlangs vond hij een van zijn authentieke Woestijnratten terug.

Henk Schollen bij zijn bijna gereanimeerde buggy uit 1970. (Foto: Marc Bolsius)
Door Rien van der Steen
Als een kind zo blij is Henk Schollen uit Tilburg. Hij heeft zijn jeugdliefde weer ontdekt. Hij was de man die in 1969 de populaire buggy naar Nederland haalde. ,,Na een paar jaar had ik daar genoeg van, hoewel het me erg veel geld opleverde.'' Kort geleden ontdekte Schollen in Zwolle een van zijn oude buggy's. Hij kocht hem terug en is hem nu aan het opknappen. Niet helemaal in de originele staat, want veel is verouderd. En vooral onveilig.

Borstelmachine
Schollen heeft de kost verdiend met een schadebedrijf, poetsmiddelen en glasreparatie. Vorig jaar introduceerde hij nog een zelf bedachte borstelmachine, waarmee je een boot vanaf de wal kunt poetsen onder de waterlijn. Want 'koop een boot, dan poets je je dood' is een veelgehoord gezegde in de vaarwereld. In de garage van zijn spierwitte woning in Berkel-Enschot koestert Schollen (64) zijn hervonden kleinood op wielen. ,,Moet je kijken. Ik ga zoveel mogelijk vernieuwen. Alles moet eraf. Want vooral de remmen kunnen heel wat beter.''

Eind jaren zestig van de vorige eeuw begint het fenomeen buggy aan deze kant van de aardbol bekend te worden. De Amerikaanse botenbouwer Bruce Meyers knutselt dan op basis van zand- en strandautootjes, dune buggy's genaamd, wat lichtere onderstellen in elkaar. Aan boord zit alleen het hoogst noodzakelijke: motor, transmissie, wielen, een stuur en twee stoeltjes. Meyers Manx heten deze minimalistische fun-autootjes, die in het rechtse en steeds verder motoriserende Amerika in feite de anti-auto vertegenwoordigen. Er komen na het succes van de Manx talloze varianten die elke beschrijving tarten.

Verbaasde vakantiegangers
Snel wordt wel duidelijk dat chassis en motorblok (achterin) van een VW-Kever de succesvolste basis vormen. Verbaasde vakantiegangers zien de gemotoriseerde polyester wastobbes rondtuffen - en soms zelfs stéigeren bij gebrek aan gewicht op de voortrein. Men raakt gecharmeerd van het vrijheidsidee en de speelse vormgeving. De onconventionele Buggy prikkelt ieders fantasie. In 1969 staat er zelfs eentje op de Volkswagenstand, op de autoshow van Genève. In het jaar waarin Armstrong en Aldrin naar de maan worden geschoten, vindt ook Schollen de tijd rijp om een sprongetje te wagen.


Hij stapt op het vliegtuig en bestudeert gefascineerd de buggyscène aan de westkust van de Verenigde Staten. Schollen neemt voor 635 dollar per stuk uit Boston wat bouwpakketten mee naar huis, en korte tijd later lanceert hij zijn FB 8251 in Udenhout. In drie jaar tijd verkoopt hij er 750, in liefst psychedelische kleuren, en aangedreven door boxermotors uit gedateerde Kevers. De 'Woestijnrat' wordt een hit. Kant en klaar gebouwd kost hij 6.325 gulden, als bouwpakket vraagt de Tilburgse ondernemer er 2.200 piek voor.

Furore
Met hetzelfde funkarretje met badkuipcarrosserie zal een paar jaar later ook de Nederlander Arie Ruska furore maken, zeker nadat hij er een verkoopt aan de op dat moment bijzonder in-ne fotograaf Paul Huf. Het kortstondige succes van de simplistische blitskever stelt Schollen in staat een succesvolle doorstart te maken met zijn schadebedrijf. Niet lang daarna stopt hij met de buggyhandel.

Onlangs, bijna 45 jaar verder, kwam Schollen in contact met een inwoner van Zwolle, die in zijn schuur zorgvuldig een Woestijnrat bewaard had. Met een kenteken van een VW Kever uit 1962, in 1970 tot buggy getransformeerd. Het is een buggy die Schollen zelf 35 jaar geleden aan iemand uit Winterswijk verkocht. Deze eigenaar deed hem over aan de Zwollenaar, die er een Porsche motorblok inbouwde en niet meer dan 1.500 kilometer had gereden toen het voertuig in de schuur belandde.

De buggy met viercilinder 1.6 S uit een Porsche 356 moest nu 3.500 euro opbrengen. Schollen had het er graag voor over. Als hij klaar is, in maart, gaat de buggy weer de weg op. Ondertussen speelt Schollen met de gedachte opnieuw een bouwpakket voor buggy's te op de markt te brengen. Een Woestijnrat met schijfremmen, dat zou wat zijn, mijmert de gelegenheidsuitvinder.

S
 
M
Buggy stuff Other buggy's

Old buggy pictures
1:10 Tamiya sand rover

Blue Ruska super
Your buggy here ?